A Touch of Code – Pár gondolat egy könyvhöz

Az olyan műhelyek esetében, mint a Kitchen Budapest az egyik leggyakrabban feltett kérdés egy laikustól, egy projekt vagy ötlet megismerése után: de ez mire jó? Erre a kérdésre persze nincs jó válasz, vagy ha van, akkor az már inkább egy célirányos termék, program, szolgáltatás vagy egy olyan projekt, amiben pont a választ sikerül majd megtalálni.
De mi van akkor, ha a probléma nem a válaszban, hanem a kérdésben keresendő?

A technológia fejlődésének hála egyre több ember kezébe kerülnek olyan technológiák, melyek arra törekszenek, hogy a lehető legnagyobb felhasználói élményt adják a tulajdonosoknak a lehető legkönnyebb és leggyorsabb módon. Megannyi program és szolgáltatás születik annak érdekében, hogy az emberek mindennapi életét megkönnyítse, vagy éppen élményt csempésszenek bele. Teljesen mindegy, hogy az egy Nintendo wii, egy Xbox Kinect, egy Android telefon vagy éppen egy iOS eszköz. A lényeg, hogy egyre többen és többen érdeklődnek a technológia iránt, aminek az elsődleges és talán legnagyobb pozitív vonzata az érdeklődés.

A hacker kifejezés ugyan mára már összeforrt a rossz fiúk képével, akik érzékeny adatokat lopkodnak és oldalakat törnek fel. A kifejezés a '60-s évekből ered, amikor is ezt a szót még azokra az emberekre használták, akik nem megoldásokat találtak a felmerült problémákra, hanem olyan megoldásokkal álltak elő, amelyekre mások még csak nem is gondoltak. Ma azt leginkább innovációnak nevezik. Pedig a legtöbb esetben technológiai hackelésről van szó. A Gestalten német kiadó Touch Of Code c. könyve az utóbbi évek ilyen hackjeit szedi össze, és mutatja be. Egyrészt azért, mert a könyv által bemutatott legtöbb megoldás előfutára volt olyan, ma már populáris termékeknek, mint amilyen az iPhone vagy a Kinect. Ebben a könyvbe került be a Kitchen Budapest két projektje is. Az egyik a Multi-touch, amely egy 2x1 méteres érintésérzékeny fal, amihez jónéhány alkalmazást is fejlesztettek a készítők. A második a Landprint nevet viseli, mely lényegében egy módosított fűnyíró, amely bármilyen formát képes a fűbe vágni.

KIBU's "Multitouch screen" in "A Touch of Code" book

KIBU's "Landrpint" project in "A Touch of Code" book

Jól látszik, hogy míg az első projekt egy olyan megoldás, mely a technológia nyújtotta lehetőséget próbálta meg kiaknázni, addig a második projekt sokkal inkább a technológia és a művészet keveredése. Ha a könyvet, de akár csak a KIBU projektjeit végignézzük akkor arra kell rájönnünk, hogy a művészet és a technológia egyre inkább összefonódik, és együtt találnak újabb és újabb utakat. Elég ha csak arra gondolunk, amit Steve Jobs a tavalyi keynote esetében mondott ki először: technológia és művészet együtt kell hogy járjon, ha valami újat és izgalmasat akarunk alkotni. Szerencsére a KIBU ezt a filozófiát vallja már a 2007-es alapítása óta. Ennek csak az egyik elismerése a két már említett projekt megjelenése a Touch Of Code c. könyvben.

David Bowen, former KIBU residency artist in "A Touch of Code" book

Természetesen nem csak a saját projektjeinkre vagyunk büszkék, hiszen rengeteg olyan megoldás és ötlet született, amely valamilyen módon elmozdítja a szemléletünket. Az egyik ilyen Julius Popp bit.fall-ja, amely nem csak egy technológiailag érdekes megoldás, de alapvető emberi és társadalmi problémákat is feszeget.
Persze vannak sokkal önérdekűbb projektek is, mint például a BMW Kinetic Sculpture megoldása melynek célja elsősorban a reklám. David Bowen (aki 2010-ben a KIBU vendégkutatója volt) már egészen más témát feszegetett. Egy Growth Rendering Device nevű projektben vizsgálta a növények fejlődését, és azt, hogyan lehet akár 2D-ben akár 3D-ben ezt az életfolyamatot bemutatni. És ha már a vizualitásnál járunk, akkor nem hagyhatjuk ki a Graffiti Research Lab Laser Tag projektjét sem, ami lényegében lehetővé tette, hogy a fény segítségével lehessen grafittit létrehozni, valamint ott van még a Design I/O által létrehozott Funky Forest At The Garden, amely a gyerekeknek alkotott digitális kert, ahol a résztvevők befolyásolni tudják, hogy a növények mennyi vízhez, tápanyaghoz és persze napsütéshez jussanak hozzá.

- Eszes Péter - (www.twitter.com/eszespeter)

A Touch of Code - Interactive Installations and Experiences
Die Gestalten Verlag
Editors: R. Klanten, S. Ehmann, V. Hanschke
Release Date: April 2011
Credits: Preface by Joachim Sauter
Format: 24 x 28 cm
Features: 256 pages, full cover, hard cover
ISBN: 978-3-89955-331-4

Catalog Price: €44,00 | $68,00 | £40,00
Shop Price: €44.00
https://shop.gestalten.com/index.php/catalog/product/view/id/4016

A Touch of Code

A Touch of Code

A Touch of Code