Animata

Az Animata egy valós idejű animációs szoftver, amely segítségével virtuális bábokból könnyedén építhetünk fel jeleneteket. A karaktereket egy meglévő kép és egy arra felépített csontváz-rendszer segítségével lehet élőben mozgatni. A képek különböző mélységekben, térbeli hatást keltve helyezhetők el. A rétegek között kamera segítségével, a jelenetek különféle szegmenseit bejárva mozoghatunk. A szereplők mozgását külső eszközökkel vezérelhetjük. Alakfelismerő rendszerrel összekapcsolva a karaktereket akár élő szereplők is irányíthatják. A különböző számítógépeken futó Animata programok képesek hálózaton keresztül együttműködni, kollaboratív szerkesztési és előadási lehetőségeket biztosítva.

A szoftvert elsősorban színház, zene, tánc, performansz előadások interaktív díszleteként, vagy dekorációs, promóciós célú vetítések alapjaként lehet használni.


Az Animata karaktereinek megalkotása - a hagyományos 3D animációs programok munkafolyamatával ellentétben - állóképekből kiindulva, rendkívül egyszerűen, szinte pár perc alatt történik. A bábok alapjaként szolgáló képre síkbeli háromszögek hálózatát építjük fel, majd a struktúra egyes részeit egy csontrendszerhez rendeljük. A csontok viselkedését fizikai modell határozza meg, amely biztosítja a felépített jelenet szereplőinek egyszerű mozgatását.


Rendelkezünk egy Processing környezetben készített prototípussal és egy dinamikusan fejlődő alkalmazással, amely már lehetőséget ad karakterek felépítésére, akár a felhasználó közreműködésével, akár automatikusan a kép változásait követve. Működőképes a rendszert vezérlő fizikai szimuláció, a felhasználói felület folyamatosan bővíthető, a szoftver több operációs rendszeren, Mac OS X, Linux és Windows alatt is futtatható. Terveink szerint a közeljövőben főleg az Animata külső eszközökkel történő kollaboratív vezérlésére fogunk koncentrálni. A karakterek animációja, a kamera mozgatása és egyéb különleges vizuális effektek mobiltelefonokkal, multitouch képernyőről, vagy szenzorokkal, a környezeti változásokra reagálva lesznek vezérelhetők. Multimédiás fejlesztők és múvészek által széles körben használt programozói környezetekkel (Max/MSP, Pure Data, EyesWeb) is szeretnénk szoftverünket összekapcsolni, kihasználva ezen alkalmazások lehetőségeit például a képfeldolgozás, a hanganalízis, vagy a motion capture területén.

További információ az Animatáról: http://animata.kibu.hu/