Beszélgetés a McLuhan centenárium kapcsán

Marshall McLuhan születésének 100. évfordulója alkalmából, valamint kapcsolódva az áprilisi McLuhan wikisprinthez az index.link júniusi számában jelent meg az alábbi beszélgetés.

Marshall McLuhan születésének 100. évfordulóját ünnepljük idén. Stephen Kovats, a Transmediale igazgatója által kezdeményezett európai “McLuhan in Europe 2011” programhoz kapcsolódva az egyik legnagyobb hatású médiatörténeti gondolkodó munkásságával Magyarországon is egész éves eseménysorozat foglalkozik.

A megvalósuló kulturális együttműködések, kollektív, közösségi alkotások, kutatási projektek, beszélgetések, workshopok, kiállítás és konferenciák célja, hogy a kanadai média- és kommunikáció-teoretikus gondolatait, fogalmait újragondolja, aktualizálja, vagy éppen kortárs kulturális projektekben valósítsa meg. Az események szervezésében a Kitchen Budapest, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) Intermédia Tanszék, és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Média és Kommunikáció Tanszék és további partnerek vesznek részt.

Mucsi Emese: 2011. április első hétvégéjén kétnapos McLuhan wikisprintet szerveztetek a Műcsarnok Egyszerű többség c. kiállításának keretein belül. Miért éppen McLuhanre esett a választás?

Bujdosó Attila: Mi azért választottuk McLuhant témánknak, mert a KIBU koordinálja Magyarországon a McLuhan centenárium programsorozatot, mégpedig annak apropóján, hogy Marshall McLuhan születésének századik évfordulóját ünnepeljük idén. Készült egy honlap (mcluhan100.kibu.hu) és több esemény lesz az év folyamán, például az ELTÉ-n és a Ludwig Múzeumban, valamint kutatási projektek a KIBU-ban.

A wikisprint ötlete már talonban volt, mármint az, hogy rövid idő alatt, fókuszáltan dolgozzuk ki Marshall McLuhan Wikipédia szócikkét. A KIBU-ban, a februári projektötletelésen merült fel az ötlet, hogy kipróbáljuk az alapvetően számítógépek képernyői előtt zajló Wikipédia-szerkesztés egy közösségi formáját, ahol a szerkesztők valós térben találkoznak. A téma ekkor még nyitott volt, viszont addigra már előrehaladott állapotban volt a McLuhan centenárium szervezése.

Czeglédy Nina: Először Stephen Kovatssal és Michelle Kasprzakkal beszéltünk a magyar események lehetőségeiről a Marshall McLuhan in Europe 2011 keretében.

Sipos Melinda: Azután Nina, Nemes Attila és Bircsák Eszter elkezdték kidolgozni az itthoni programot. Az eredeti tervekből végül nem lett igazán semmi, mert időközben törölték a kiírt pályázatot, amely a hazai nagyobb eseményeket finanszírozhatta volna. De ennek ellenére a Grandma's Cooking projekt kapcsán  Attilával és Eszterrel együtt kitaláltuk, hogy végezzünk egy kutatást óvodások, tinédzserek és idősek körében. Plusz bejött a Műcsarnokos wikisprint lehetősége.

Nemes Attila: Én Ninával kezdtem erről beszélni először, aztán bekapcsoltuk Bircsák Esztert, ő meg Sipos Melindát, ő meg Bujdosó Attilát, és immár mind a répát húztuk, de az nem akart kijönni a földből, akkor jöttek a többiek.

Érdekes amúgy az egész folyamat, ahogy az erőforrások rendeződtek, hogy milyen irányba mozdultak el a javaslataink. Ami ebben jó, hogy végül a minimális erőforrásokkal legalább olyan érdekes program jött létre, mint a jóval nagyobb forrásokra támaszkodó eredeti. Nekem ez nagyon tanulságos.

BA: Így állt össze tehát a kép, hogy az Egyszerű többség keretein belül a wikisprint az egész éves McLuhan Centenárium eseménysorozat egyik első programja lehet. Nagyon jó felütés, és kevés energiával megvalósítható program. Ez azért lényeges szempont, mert a felkérés a kiállításra viszonylag későn érkezett.

ME: Tehát a projekt már a felkérés érkezése előtt kész volt?

BA: Amikor a felkérés érkezett majdnem azt mondtuk, hogy nem vállaljuk a részvételt. Mert ilyen rövid idő alatt kevés kapacitásunk volt foglalkozni a kiállítással, amelyről azt is tudtuk, hogy egy institucionális vákuumban keletkezett, ezért nincs rá pénz. Idő szűkében, anyagi alapok nélkül, a sok párhuzamosan futó projektünk mellett egyértelművé vált, hogy csak egy viszonylag kevés ráfordítást igénylő projektet tudunk ott megvalósítani. Ennek is köszönhető, hogy egy elég fókuszált projekt született meg, a kétnapos McLuhan wikisprint.

ME: Volt valami konkrét feladat, amit kértek tőletek, vagy teljesen szabad kezet kaptatok?

BA: Nem volt konkrét feladat, csak egy felkérés. Mi erre javasoltuk, hogy egy már létező tervünket, a McLuhan wikisprintet valósítsuk meg, amit a kurátorok, Csizek Petra és Döme Gábor, jóvá is hagytak. Lényegében csak a kiállítás témája volt adott: a közösségben való alkotás folyamata, amely egyértelműen testhezálló volt számunkra, mi ehhez kapcsolódtunk.

ME: Marshall McLuhan munkássága mennyiben kapcsolódott a kiállításhoz? A körülmények által is alakított minimalista kiállítási tér az online kollaborációra irányította a figyelmet az egy fizikai térben létrejövő csoportmunkáról.

BA: McLuhan az Understanding Media című könyve bevezetőjében ezt írja: „Napjainkban, a több mint egy évszádos elektronikus technológia korában, globálisan kiterjesztettük a központi idegrendszerünket, eltörölve a bolygónkat érintő teret és időt.” Ezzel és a globális falu fogalommal 30 évvel előre megjósolta a World Wide Web létrejöttét. Tehát nem volt véletlen a témaválasztás, McLuhan munkássága az elektronikus média és kommunikációs technológiák által kreált digitális világot előlegezte meg. Hogy ez mennyire azonos vagy pedig párhuzamos a fizikai létezésünkkel, az egy másik kérdés.

Ami a Műcsarnokban létrejött, az két témakörre irányította a figyelmet. Egyrészt magára az online kollaborációra, amely ma már nem hiányozhat egyetlen kiállításról sem, amely a kollaboráció, azon belül az alkotói együttműködések formáival foglalkozik. Másrészt arra, hogy maga az online tartalom, online alkotás, egy csak online nézhető projekt, miért ne lehetne művészet. Miért ne kerülhetne be egy fizikai kontextusba, a Műcsarnokba? Mivel a Kitchen Budapest épp egy új médiával, internettel foglalkozó műhely, az egyik fő célunk volt, hogy a hagyományosan vett művészeti közegbe bevigyük az online létet.

Az elektronikus média és a kommunikációs technológiák egyénre illetve kulturánkra gyakorolt hatásait vizsgáló McLuhan itt kapcsolódik össze a kiállítás témafelvetésével, a közösségi alkotás tényével, annak digitális térben megvalósuló formáival, mint amilyen a Wikipédia.

ME: A kapcsolódó kerekasztal beszélgetésen („Ha minden ilyen flottul menne”) Czeglédy Nina említette, hogy Torontóban is volt egy McLuhan-eseménysorozat, ami főleg akadémikusoknak szólt. Ezzel szemben itt a Műcsarnokban határozottan az volt a cél, hogy a szélesebb közönséget is megszólítsátok. Mennyiben sikerült ez?

CN: Úgy a wikisprint, mint a McLuhanhez kapcsolodó kutatás, workshopok, kerekasztal beszélgetések stb. mind egy friss, nyitott, közösségi hozzáállást jelképeznek a szervezők részéről, ami ma nem csak, hogy nagyon időszerű, de különösen Közép-Európában meglehetősen egyedülálló. A kerekasztal beszélgetéseken különben - a résztvevők szakmai hátteréhez, a kommunikációhoz kapcsolódóan - több érdekes téma vetődött fel, a fiatal generáció mint „digitális bennszülöttek” készségeitől McLuhan valláshoz való viszonyulásáig.

BA: A körülményekből adódott, hogy a kerekasztal beszélgetés a Műcsarnokban végül magyar nyelvű maradt, magyar résztvevőkkel. Sajnos nem volt rá anyagi keret, amiből nemzetközivé tehettük volna. Stephen Kovats szerencsére épp itt volt Magyarországon áprilisban, ezért tudott csatlakozni a beszélgetéshez.

ME: Kik voltak ott a kétnapos wikisprinten?

BA: Magán a wikisprinten két napon tíz-tíz ember volt. Nem voltak sokan, de kevesen sem, nagyon jól lehetett dolgozni így. Ennél nagyobb csoportot nehéz lett volna menedzselni. Az jó volt, hogy egy-két olyan ember is bejött, akiket a téma érdekelt és amiatt érkeztek, és voltak olyan egyetemisták a Műegyetemről pl. akiket mi hívtunk. Ők ugyan kevésbé ásták bele magukat a témába, de például amikor valaki fölvetette, hogy kulturális referenciákat kellene keresni McLuhanről, akkor ezzel a feladattal ők is könnyebben tudtak azonosulni. Végül így arról is került pár megjegyzés a szócikkbe, hogy miért volt a Playboyban interjú McLuhannel, vagy hogy Woody Allen filmjében, az Annie Hallban egy jelenetben miért szerepelt.

ME: Őket milyen csatornákon értétek el?

BA: A BME-s diákoknak van egy kurzusa, amelyet most egész évben a Kitchen Budapestben tartunk. Az egyik egyetemi óra az online kollaborációról, nyílt forráskódú fejlesztésről, Wikipédiáról, új és nyílt innovációs eljárásokról szólt; ezt egy az egyben áthelyeztük a Műcsarnokba. Mondtuk a hallgatóknak, hogy lesz kávé, lesz wifi, lesz kanapé - hozzanak laptopot. És fejest ugrottunk a McLuhan szócikk szerkesztésébe. Nagyon jó volt, mert itt a KIBU-ban a többi órán is törekszünk arra, hogy kézzelfogható dolgokat is csináljunk a hallgatókkal.

ME: A McLuhan wikisprint a Műcsarnok terében jelent meg, de nem hagyományos értelemben vett műalkotás. Miként definiálnád?

BA: Az exindexben az Egyszerű többségről megjelent kritika (Maria Marcos: Bonyolult többség, exindex.hu, 2011. április 19.) nagyon jól megfogalmazza, hogy mi a kiállítást egy produkciós térként értelmeztük, ahova egy kétnapos eseményt vittünk. Számunkra egyértelmű volt, hogy bár mi csak két napot tudunk ott lenni, de a projektnek értelmezhetőnek kellett lennie annak is, aki nem aznap jár a kiállításon, hanem a wikisprint előtt vagy után. Ezt tehát meg kellett jeleníteni valahogy.

Műalkotásnak gondolom, akciónak, aminek abszolút keresnivalója van kortárs művészeti kontextusban. De az is tény, hogy a Műcsarnokban a látogatók általában tárgyakhoz szoktak, ezért volt fontos volt, hogy lássanak is ott valamit. A kiállított anyagot az esemény dokumentációi képezték. Bár gondolkoztunk olyan megoldáson is, hogy csak egy darab URL legyen kiírva - hiszen a wikisprint alapvetően a digitális térben zajlott - de azért ez talán túlzás lett volna.

ME: Meddig tart a projekt?

BA: Maga a wikisprint lezárult, olyan értelemben, hogy eljutottunk A-ból B-be, onnan, hogy nem volt magyar nyelvű Marshall McLuhan Wikipédia-szócikk, és most van. Egy Wikipédia-szócikk természete, hogy sohasem végleges. Elég színvonalas lett, de még lehet rajta dolgozni. Nagyon jól látszik az eredmény, hogy abban a két napban volt száznyolcvan szerkesztés, azóta pedig mindössze három – ami, mármint ez utóbbi, megfelel egy átlagos Wikipédia-szócikk szerkesztettségi mutatóinak.

De a McLuhan Centenárium évad egész évben tart, annak a wikisprint csak az egyik állomása volt. Most zajlik egy kutatás a mozgóképes tartalmak használatáról.

NA: Óvodások, tinédzserek és idős korúak körében végzett video-etnográf kutatás a mozgóképes tartalmak használatáról, azaz elektronikus, digitális eszközök mindennapi használatáról és a velük való kapcsolatukról kérdezzük a kutatás résztvevőit, majd egy többlépcsős workshop-sorozaton keresztül értelmezzük, feldolgozzuk az eredményeket.

A kutatás különlegessége, hogy minden egyes korcsoport esetében a saját élethelyzetéhez illő eszköztárat használunk. A kutatás egyik lehetősége, hogy az ötletekből prototípus, vagy termék készül, és azt is tervezzük, hogy eredményeinket egy interakítv köztéri installációban is bemutatjuk.

BA: Szerintem azért érdekes ez a kutatás, mert mai szinten kapcsolódik McLuhan munkásságához.

NA: Igen, és azért kapcsolódik McLuhan munkásságához, mert ő úgy értelmezte a médiát mint az emberi érzékelés kiterjesztését, illetve annak változásait a kulturális változásokra vetítette. Kutatásunkban azt szeretnénk megtudni, hogy a használt, mozgóképek lejátszására alkalmas eszközök, illetve tartalmak, helyzetek, idők, közegek, milyen hatást gyakorolnak a befogadóra - az egyén és a közösség viszonyában.

Aki többet szeretne tudni erről, javaslom hogy látogassa meg a Wikipédia szócikket: http://hu.wikipedia.org/wiki/Marshall_McLuhan.

BA: Oh, igen, köszönöm, el is felejtettem mondani a linket! Tehát ezért jó a wikisprint, mert már van mire hivatkozni, és van honnan a McLuhan iránt érdeklődőknek elindulni.

ME: A kétnapos wikisprint után érkezett egy felkérés, hogy a roma újmédia-művészetről is készítsetek egy angol nyelvű Wikipédia szócikket. Ez a Műcsarnokban a Menü Pont Galériában egy héttel később nyílt kiállítás apropóján létrejövő együttműködés volt, vagy nem a közös tér hozott össze titeket?

BA: Valóban volt egy párhuzamosan futó kiállítás a Műcsarnokban, amit Péli Sári kurált. Neki több tanácsadója volt, többek közt Nemes Attila, aki szintén a KIBU-ban dolgozik. Ő javasolta azt, hogy szülessen wikisprint egy másik témából is. Természetéből fakadóan ezt a műfajt bármilyen témában lehet alkalmazni. Nem véletlen, hogy a már hivatkozott exindexes kritika azt javasolja a Műcsarnok vezetésének, hogy a következő években minden kiállításnak csináljon wikisprintet. Ez egy nagyon kézenfekvő dolog, számos témára ráférne, hogy egy jól megírt, elérhető anyag legyen róla a Wikipédián, és ezáltal felkerüljön a térképre.

Tulajdonképpen az egész éves McLuhan centenárium célja ez, hogy Marshall McLuhan születésének századik évfordulóját ürügyként felhasználva munkásságát elővegyük, és a közös gondolkodás kiindulópontjává illetve tárgyává tegyük.

A beszélgetés alapját Mucsi Emese interjúja képezte, amelyet Bujdosó Attilával (Kitchen Budapest) az Egyszerű többség c. kiállításon szervezett McLuhan wikisprint kapcsán készített.

A McLuhan centenárium programjai Magyarországon

Kutatás a mozgóképes tartalmak használatáról
2011. március - május. - Kitchen Budapest
Óvodások, tinédzserek és idős korúak körében végzett video-etnográf kutatás a mozgóképes tartalmak használatáról, valamint az elektronikus és digitális eszközökkel való kapcsolatukról.
Vezetők: Bircsák Eszter, Nemes Attila, Sipos Melinda

McLuhan wikisprint a Kitchen Budapesttel
2011. április 2-3. - Műcsarnok, az Egyszerű többség című kiállítás keretein belül
A Marshall McLuhanről és a hozzá kapcsolódó fogalmakról szóló magyar nyelvű Wikipédia szócikkek közösségi szerkesztése.
Szerkesztők: Bujatt, Pytia, Peterpuklus, Kleinl, Misu2002, Bireszter, Csortanb, Melindasipos, Zzkovacs, Gase12, OsvátA, Lazlozoid, Lehmannm, Gbrlla, Klaumau, Grin, Trevor, Einstein2, Luckas-bot, valamint anonim szerkesztők a 81.182.147.135, 188.156.237.155 és 86.101.91.204 IP-címekről
Videó: Csík-Kovács Zoltán
Szervezők: Bircsák Eszter, Bujdosó Attila, Nina Czeglédy, Sipos Melinda
A kiállítás kurátorai: Csizek Petra, Döme Gábor

Globál lokál – Janus arcok a kommunikáció világában
2011. április 10. - Trafó Kortárs Művészetek Háza
Kerekasztal beszélgetés a globális közösségek, hálózatok és szolgáltatások valamint az internet lokális tartalmai, a nemzeti és lokális kultúra viszonyáról, egymásrahatásáról.
Résztvevők: Uj Péter – index.hu főszerkesztő, Weyer Balázs – origo.hu főszerkesztő, Bodó Balázs – Média Oktató és Kutató Központ, Rozgonyi Krisztina – az NHH volt elnöke, Balogh Ákos Gergely – Mandiner főszerkesztő
Moderátor: Kálmán Olga

„Ha minden ilyen flottul menne” 
2011. április 21. - Műcsarnok
Marshall McLuhan és a Wikipedia, avagy a közösségi alkotás és territoriális viszonyok. Kerekasztal beszélgetés Nina Czeglédy vezetésével.
Résztvevők: Lehmann Miklós phd – ELTE TÓK Társadalomtudományi Tanszék, Pogonyi Szabolcs phd – ELTE Filozófiatudományi Doktori Iskola, Havasréti József, Pécsi Tudományegyetem Kommunikációs és Médiatudományi Tanszék, Stephen Kovats – a McLuhan in Europe 2011 kezdeményezője, igazgatója.
Moderátor: Nina Czeglédy

Médiahónap: Múzeumpedagógiai programok a Ludwig Múzeumban
2011. május-június
Czeglédy Nina kezdeményezésére
Marshall McLuhan nyitott műhely / Négyalkalmas műhelyfoglalkozás a Médiahónap keretében, diákoknak és felnőtteknek, májusban minden szombaton. Az elkészült munkákból júniusban kiállítás nyílik a LABOR galériában.
Ped.kedd / Május 3-án a Ludwig Múzeum rendszeres művészetpedagógiai műhelyében a témát körüljáró előadások és kerekasztal beszélgetés mellett a Marshall McLuhan Médiahónaphoz kapcsolódó múzeumpedagógiai programok mutatkoztak be. (Előadók: Sebők Zoltán esszéíró, Szira Henrietta múzeumpedagógus. A beszélgetés moderátora Czeglédy Nina.)
Nyári képzőművészeti alkotótábor: Középpontban a Médium / 2011. június 20. és 24. között a 12-18 éves diákok kreatív módon fedezhetik fel a médium fogalmát. A táborban készült alkotásokból kiállítás látható majd június 24-én, a Múzeumok Éjszakáján a Ludwig Múzeumban.

Massage McLuhan Remix Pályázat 2011
A pályázat leadási határideje: 2011. június 15.
Verseny zenészek, dj-k, művészek számára, akik remixükkel újraértelmezik Marshall McLuhan munkásságát.

“McLuhan üzenetei a kortárs kommunikáció- és médiakutatás számára” - konferencia
2011. november 11. - Eötvös Loránd Tudományegyetem, Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet
Szervezők: Müllner András tanszékvezető, Hammer Ferenc, György Péter intézetvezető

Kollektív Akció az Intermédia Tanszék és meghívottjainak közreműködésével
2011. november 22. - Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia Tanszék
Résztvevők: MKE Intermédia Tanszék, c3
Szervezők: Kozma Éva, Peternák Miklós

A magyarországi programokról a http://mcluhan100.kibu.hu, az Európa-szerte megvalósuló programokról pedig a http://mcluhan2011.eu oldalról lehet tájékozódni.