moVIA

A projekt célja a Budapestre érkező turisták számára mobiltelefonon nézhető helyfüggő turisztikai információk szolgáltatása.

A városba érkező turista elindítva a szolgáltatásunkat, mobil internet segítségével elérheti az általunk előre feltöltött multimédiás tartalmakat. A turista a látványossághoz érve a mobiltelefonján keresztül hallgatja meg a videón érkező az idegenvezetőktől megszokott érdekességek felsorolását. Két látványosság között a telefon újabb lehetséges célpontokat ajánl a turista aktuális helyzetének megfelelően.

Miért készült?

A helyérzékeny, helyfüggő médiaszolgáltatások (lokatív, kontextusérzékeny) ötlete valószínűleg akkor merült fel először, amikor a viselhető (wearable) és hordozható (portable) számítástechnikai eszközök súlya fél kiló alá esett. A befogadó helyétől függő médiatartalom szolgáltatása a zsebben lévő képernyővel és a mára már 15 éves GPS összekapcsolásával lehetővé vált. A rendelkezésre álló technológia mindennapos lett: a mobilok fejlődésével a hordható számítástechnika mindannyiunk számára elérhető, a GPS drasztikus árcsökkenése a mobilhoz hasonló penetrációt prognosztizál.

Ugyanakkor az iPhone és a Nokia N95 megjelenése egyértelművé tette: bár a számítástechnikát kezdetekben textuális médiumnak képzelték el, mégis a videó, a mozgókép tartalmak jelentik az igazi áttörést. A média konvergencia a zsebünkben is folytatódik: a nemrég még csak szövegezésre és beszédre használt mobil a TV készülék funkcióját veszi át.

Hogyan működik?

A helyszínekhez linkelt videóknak három tipusa van. Az első és legrövidebb az a pár másodperces ajánló, mellyel a felhasználó elsőként találkozik. Ezek a rövid videók arra hivatottak, hogy egy pár szavas, mondatos szöveggel és látványos, jellegzetes képekkel győzzék meg a felhasználót, hogy elmélyedjen a témában és megnézze az adott helyszínhez tartozó, másodszintű videót is. Ezek a videók valamivel hosszabbak az előzőknél, körülbelül 1-2 percesek. Ez az időtartam pont arra alkalmas, hogy az adott helyszínről egy olyan informatív, szórakoztató bemutatót tartson, mely meggyőzi a felhasználót, hogy látogasson oda, nézze meg élőben is.

A harmadik tipusú videó már nem kapcsolható minden helyszínhez. Ezek olyan, akár 10-20 perces videók, melyek egy-egy fontosabb látnivalót mutatnak be, dokumentarista alapossággal. Az elképzelés szerint ezeket a hosszabb videókat az adott intézmény bocsájtja rendelkezésünkre, illetve megrendelheti az elkészítését.

Jelenlegi állapot

Az alkalmazás a Flash Lite 3 megjelenéséig (2008 Q3) csak Nokia N95 telefonokon lesz elérhető, ezután az összes S60/3rd platformú okostelefonon futtatható lesz. Jelenleg a mobil szoftver prototípusa készült el. Későbbiekben elérhető lesz az otthonról előre megtervezhető sightseeing funkció is. Eddig még csak kevés számú videó készült el csak, Budapest főbb látnivalóiról. Összesen kb 40-50 db 2-3 mp-es preview, 15-20db 30-60 mp-es bemutató, és pár darab hosszabb ismertető videó készült el.

Résztvevő kutatók:

Feles Dániel, Halácsy Péter, Haraszti Gina, Korsós Milán, Kristóf Krisztián, Szalai András

Külsősként a segítségünkre volt: Budha Tamás, street art művész és Kőhalmi Zoltán, humorista.

Publikációk

- Találmányok terhes szörfölőknek és ipari kémnőknek, index.hu, 2008. június 16.
- Etűdök barkács elektronikára – médián és művészeten túl, transitblog.hu, 2008. június 16.