Girls in The Kitchen

2008/12/08 - 09:00 - 2008/12/19 - 17:00

Bár technokrata térként is definiálható a Kitchen Budapest munkakörnyezete, ahol nem idegen a nő kezétől a forrasztópáka, fürész és kalapács – legyen szó formatervező vagy művész kutatóinkról. Ezúttal a Kitchen Budapest három ösztöndíjas kutatójának videómunkáiból és installációjából nyílik kiállítás.

"Első alkalommal Girls in the Kitchen címmel három lány munkáit mutatjuk be, akik a vizuális művészetek felöl jönnek és több sikeres projektünkhöz adták tudásukat. Engem különösképp érdekelnek a női nézőpontok, és a női szemmel történő befogadás kérdései. Talán ironikus, de pont egy férfi, Andy Warhol Blow Job* című munkáját hoznám fel példának, ami jól rávilágít a befogadás genderspecifikus jellegére. Az itt látható mukák alapos megértéséhez is kénytelenek leszünk utazást tenni szerepeink világában.” - mondja a koncepcióról Nemes Attila, művészettörténész, a kiállítás kurátora. (* http://www.youtube.com/watch?v=l-0xDa4-fi0)

Kiállított művek és alkotók

Gálik Györgyi: Edit egy napja
(01'20'' 2008)

A videó egy lányról, egy tárgyról és kettejük kapcsolatáról szól. Mindenkinek van valami szenvedélye, a cigaretta egy a sok közül. Nem csak a dohány íze, de minden hozzá kapcsolódó rituálé: a gyufa meggyulladása, a reggeli kávé melletti első slukk, ahogy a kezünkben tartjuk, függővé tesz bennünket. Észrevétlenül épül be a mindennapjainkba. Az ember egy idő után már nem képes hosszabb folyamatok egybefüggő elvégzésére, mert minden aktivitását „egy cigaretta szünetre” félbeszakítja: miközben könyvet olvas vagy barátokkal beszélget, munka, de akár evés közben is. A videó erre a kapcsolatra keresi a választ: hogyan veszi át a cigi finoman az irányítást a mindennapjaink felett…

Gálik Györgyi: Megfigyelőrendszer
(3'36'' 2007)

A videó a városban zajló folyamatos építkezésekre reflektál. Azt a jelenséget mutatja be, amikor egy szoba kilátása egyszer csak eltűnik. Az új 10 emeletes ház, ami árnyékot vet az öreg nénire, aki addig minden délután az erkélyén napozott, vagy ami eltakarja a napot a lány elől, aki azelőtt minden reggel a felkeltét nézte. Ezen túl csak a szemközti szomszédot nézhetik, ahogy épp zuhanyozni kezd. Hogyan változtatja környezetünk a szokásainkat?

Gálik Györgyi: Nagyit keresem…
(2'00'' 2007)

Hogy mi maradt meg belőle? Inkább csak a mozdulatai, gesztusai. Érzések, színek, gyerekkorom képei, ahogy a kertben kapált, vagy locsolt. Ezek a képek keveredtek bennem a Magyar Rádió hangjátékával. Az ő felkérésükre készítettem ezt a videóetűdöt…

Gálik Györgyi most diplomázik a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem vizuális kommunikáció/média design szakán és negyedéves a design menedzser szakon. Fotói, látványtervei és videómunkái mellett, jelenleg az interaktív installációk és az új média világa érdeklik.
Bővebb információ: www.galikgyorgyi.com

Haraszti Gina: TacTic
(1'11'' 2006)

Szabadnak érzed magad? Nem olyan, mintha csak körbe-körbe rohangásznál? De vajon melyik irányba kerget a világ? A TacTic egy olyan kísérleti videó a menekülésről és konfrontációról, mely talán segít eldönteni, hogy üldöző, vagy üldözött vagy. És mégha nincs is kiút, útközben próbáld megcsodálni a világot.

Haraszti Gina: Orbiter
(1'00'' 2004)

Kísérleti videó a világ örök körforgásáról. Kapaszkodni!

Haraszti Gina 2008-ban “Best of” minősítéssel diplomázott a Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán. Vizuális művész, alapvetően a mozgókép foglalkoztatja. Kutatói érdeklődése a kísérleti szempontokra és az új média kultúrális kontextusára irányul. Az elmúlt években különféle médiumon keresztül hozott létre kísérleti és/vagy interaktív filmeket, vizuális kommunikációs és lokatív médiához kötődő alkotásokat. Különösen erős kapcsolat fűzi őt cross-diszciplináris csapatmunkában megvalósuló kísérleti projektekhez.
Bővebb információ: www.ginaharaszti.com

Harsányi Réka: Mozgássérült akadálypálya

Ezzel az interaktív installációval szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy a legtöbb közterületen lehetetlen a mozgássérült emberek számára a közlekedés. Lépcsők hadával kell megküzdeniük, már akinek eleve van rá egy kis esélye. Akadnak lifttel felszerelt lépcsők, bár ezeken elég gyakran lóg a "Nem működik" tábla. Nem is beszélve a közlekedésről. "A múltkor utaztam a buszon, a megállónál egy kerekes-székes ember várakozott. Számomra annyira magától értetődőnek tűnt, hogy megállunk, ő gyorsan felszáll és már mehetünk is tovább. De nem ez történt. És akkor jutott eszembe, hogy erre a buszra ő nem is tud felszállni. Vajon órákat kell várnia egy megfelelő, alacsony padlós közlekedési eszközre? Mi már attól is kiborulunk, ha az előttünk álló ember 3 másodpercig nem mozdul, mert "úúúriisteeen, nem fogunk tudni leszállni" - mondja művésznő.

Az installáció egy távirányítással működő mozgássérült-robotból, amit a néző vezérel, és egy akadálypályából áll, amin az akadályokkal nem lehet megküzdeni. Valamint a fölötte elhelyezkedő fotósorozatból, amin a robot bejárja Budapest néhány helyét.

Harsányi Réka 2007-ben diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem vizuális kommunikáció szakán. 2005-ben néhány hónapot eltöltött a rotterdami Willem de Koonig Akadémián, média designerként. Kísérleti rövid videók, interaktív installációk képezik eddigi repertoárját.
Bővebb információ: www.harsanyireka.net

Kérdéseikkel, újságírói kérésekkel Szépvölgyi Viktóriát, a KIBU sajtókapcsolatokért felelős munkatársát keressék a viki@kitchenbudapest.hu e-mal címen vagy a 06.30.699.33.03 telefonszámon.