Block Hack workshop

2012. április 16. és 20. között alkotóheti workshopot vezettünk a Műegyetem Építészmérnöki Kara hallgatóinak. Az alkotóhét központi témája az óbudai Faluház volt, amely 1970-ban épült és 315 méteres hosszával és 886 lakásával a legnagyobb lakóépület Magyarországon.

Az 5 napos workshopon a hely és közösség viszonyát, bizalmi és láthatatlan hálózatokat, kétdimenziós és térbeli vizualizációkat, valamint közösségépítő platformokat és játékokat vettük górcső alá. (A bevezető előadáson bemutatott, vonatkozó projektek listája itt: http://tinyurl.com/blockhack2012.)

Wifi feltérképezés

Az épületben láthatatlan vezetéknélküli internetes elérési pontokat feltérképeztük egy külön erre a célra fejleszett, Androidos mobiltelefonon (Samsung Galaxy S II) futó kis alkalmazás segítségével. Mivel az épület legtöbb szintjén (15 lépcsőház, 10 szint) a folyosót ráccsal zárták le, így szintenként csak egy mérést tudtunk végezni - a lift és lépcsőház közötti közös folyosószakaszon. Így a mérési pontok közötti áthallásokat csak szintek között tudtunk megfigyelni, lépcsőházak között nem (2,70 méteres szintmagasság vs. 22,40 méteres távolság a lépcsőházak között). A mérési pontokon elérhető hálózatok adatbázisa elérhető innen.

Magyarázat:

  • első-második számjegy a lépcsőház sorszáma, az Árpád híd felől tekintve balról jobbra (01-15);
  • harmadik-negyedik számjegy az emelet sorszáma (00 = földszint, fel = felszint, 01-10 = emelet száma);
  • harmadik-negyedik karakterek az épület előtt, a szabadtérben történt méréseket mutatják, az épülettől távolodva (k1-k5).

Mindezek után a hallgatók feladata az volt, hogy ezeket az adatokat vizualizálják; megvizsgálják, hogy milyen a wireless hotspotok hálózata milyen lehetőségeket rejt a közösségtudat kialakításában; kreatív alkalmazási lehetőséget keressenek az ilyen adatok felhasználásához.

Vizualizáció, kapcsolatteremtés, víziók

Helyszíni beavatkozás: a feltérképezett hálózatnevek kitelepítése a köztérbe, avagy szabadtéri wifi-botanika:

A faluházban "látható "wifi hálózatok bemutatása maketten:

Számításaink szerint, ha mindenki  összefogna a házban, akkor a működő hálózatok harmadával lefedhető lenne az egész ház. Természetesen ez nemcsak a hardveroldalról feltételez megújulást (közösen telepített eszközök), hanem szoftveroldalról (közös eszközhasználati kultúra).

jelenlegi hálózati elérési pontok

optimális elhelyezés

A vezetéknélküli hálózatok neveit ugyan lehet látni lehet, viszont az adott hálózatot a tulajdonosához (lakóhoz illetve lakáshoz) rendelni csaknem lehetetlen. Ezért készült a "Segíts a Wifinek hazatalálni" játék:

Milyen lenne az épület homlokzata, ha a wifi-használat függvényében változó színű festékkel borítanánk az épületet?

Lehet-e egy ház reszponzív? A moduláris felépítettségű ház bizonyos paramétereit láthatatlan/látható logika mentén változtatja. Az alábbi videó erre is választ ad:

Feladatkiírás

A közös vagy közösségi javakkal való gazdálkodás szerepe felértékelődött az elmúlt években. Akár egy közös udvar gondozásáról, akár a közös területek menedzseléséről, akár erőforrások optimális megosztásáról van szó, a közösségben élő egyén szemszögéből minden esetben a befektetés / haszon egyensúlya garantálja azt, hogy egy közösségi rendszer fenntartható maradjon.

A közös javakkal (tárgyakkal, területtel, vagyonnal stb.) és egyéni erőforrásokkal (törődés, figyelem, munka, tudás, idő, pénz stb.) való gazdálkodásban a gazdasági szempontok mellett közösségi szempontok is fontos szerepet játszanak: közösséghez való tartozás, identitás, szolidaritás, tulajdon- és felelősségtudat.

Az udvarban, kertben élő növények nemcsak élményt, hanem munkát is adnak a lakóknak. Ugyanakkor felszabadító a tudat, hogy amiként a szomszéd kertjében álló fa az én kilátásomat is zöldebbé teszi, úgy az én kertemben gondozott növények a szomszéd telkének mikroklímáját is javítják.

Vajon lehet-e más erőforrásokkal hasonlóan gazdálkodni? Vajon lehet-e a Faluházban, lakásonként működtetett hálózati kapcsolatokat közösen, egymás között megosztva használni? Lehet-e a faluház wifi-kertjét közösen nevelni?

Hallgatók:

Baranyai Barbara, Bertalan Máté, Bunyevácz Ágnes, Csintalan Csongor Krisztián, Dékány Dóra, Dormán Miklós, Faddi Dalma, Furmann Lőrinc, Gémes Péter, Hegedűs Tamás, Jézsó Dóra, Kis Bálint, Kotek Péter, Kovács Károly Lehel, Kovács Tamás, László Blanka, Major Eszter, Meszes Márton, Molnár Eszter, Pleskó Szilvia, Roll Barbara, Rózsa Anna, Szabó Edit, Szilágyi Norbert, Tábi Máté, Tasos Georgeosz, Tóth Gergely, Tuba Péter, Wagner Szilvia, Zoltán Eszter, Zsebők Dávid.

Témavezetők:

Bujdosó Attila, Bujdosó Ildikó

Meghívott előadó:

Ferenczi Bálint